DesignPlanet Forum

Volledige versie: De Pentool.
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
[Afbeelding: gifbanner_120x60.php?affiliate=20758]]
Tutorials: Photoshop
De Pentool Auteur: Knol M.J
Datum publicatie: 24-11-2004
Software versie: 7.0
Moeilijkheidsgraad: Gevorderd
Doelgroep: Gevorderden

Om te beginnen klik je op de Pen tool.
Zie afbeelding:
[Afbeelding: 1.jpg]
Kijk in de afbeelding hieronder naar welke instelling ik gebruik, dat is de instelling paden.
Zie de muis pijl  in onderstaande afbeelding voor wat ik nu bedoel!
Trek vervolgens een pad om datgene wat je wilt knippen, zie afbeelding.
[Afbeelding: 2.jpg]
Wanneer je zover bent om het gehele pad te sluiten zie je wanneer je je muis houd bij de eerste punt van je pen, een klein rondje verschijnen.
Klik dat rondje en je zult zien dat je een vaste lijn krijgt.
[Afbeelding: 3.jpg]
Klik nu met je rechtermuisknop binnen de lijn en kies daar uit het menu (zie afbeelding) selectie maken.
[Afbeelding: 4.jpg]
Nu krijg je de vraag met hoeveel pixels je wilt doezelen of feather in de engelse uitvoering.
Meestal volstaat 1 pixel wel, in extreme gevallen kun je meer nemen maar wees er een beetje voorzichtig mee.
[Afbeelding: 5.jpg]
Klik dan op Ok. Je ziet dan dat je vaste lijn een stippellijn is geworden. Dit betekend een selectie.
Klik maar eens zoals in onderstaande afbeelding op het verplaatsgereedschap, en je zult ongeveer hetzelfde moeten zien als hier.
[Afbeelding: 6.jpg]
Zie in onderstaande afbeelding dat je het ook werkelijk kunt verplaatsen.
Zo kun je in dit geval zelfs het hele hoofd wegdoen of bv invullen met iemand anders hoofd.
[Afbeelding: 7.jpg]
Zo kun je in dit geval zelfs het hele hoofd wegdoen of bv invullen met iemand anders hoofd. Gebruik daar de makkelijk te onthouden control c en control v maar eens voor! Onderstaand een voorbeeldje die ik op mezelf heb gebruikt!
[Afbeelding: 8.jpg]
Ik wil er nog even bijvoegen dat deze actie makkelijker is dan polygonal lasso tool omdat:
- Je ctrl+alt+z kunt drukken als je uitschiet tijdens het omtrekken.
- Je andere tools kan gebruiken zoals het vergrootglas tijdens het omtrekken.
- je de schuifbalkjes kan veranderen en een ander venster openen tijdens het omtrekken.

Ook wil ik nog even zeggen dat natuurlijk op een 600% ingezoomde afbeelding omtrekken een schoner resultaat geeft dan op 100%
ik heb er zelfs een videofilmpje over gevonden:
http://www.gratiscursus.be/photoshop_cs3...ples62.htm

rechts bovenaan.
Nu is het zelfs voor mij duidelijk, hoe ik hiermee moet werken.
Groetjes Tam
Koppelingen